Czy pamiętasz swoją pierwszą Ibizę? Może jeździłeś nią na uczelnię lub na randkę, a teraz podróżuje nią cała Twoja rodzina? Przez trzydzieści lat historii czterech generacji tego modelu wybrało go ponad 5,4 miliona kierowców na całym świecie. Wyjeżdżająca właśnie na drogi piąta odsłona Ibizy w porównaniu do swoich poprzedniczek jest przestronniejsza, dynamiczniejsza i wyposażona w pakiet najnowszych rozwiązań technologicznych.

Nowa Ibiza już od pięciu generacji godnie reprezentuje ducha hiszpańskiej wyspy, której zawdzięcza swoją nazwę. Projekt auta doskonale ucieleśnia gorący temperament i wibrującą energię perły Balearów. Nadwozie modelu jest pięknie wyrzeźbione dzięki umiejętnemu połączeniu ostrych linii i gładkich powierzchni, a podwójne przetłoczenia opadające w kierunku tyłu podkreślają wyrazisty, dynamiczny wygląd samochodu. Cała konstrukcja jest spójnym połączeniem świeżego i młodego wizerunku z dojrzałością auta-legendy o ponad 30-letniej historii.

Kolejna generacja Ibizy jest bardziej wytrzymała i bezpieczniejsza. Zwiększenie wymiarów zewnętrznych dostrzeże nie tylko pasjonat motoryzacji – teraz to 4,059 m długości, 1,78 m szerokości i 1,444 m wysokości (1,429 m w Ibizie FR).

W porównaniu z poprzednim modelem nowa Ibiza jest o 87 mm szersza, o 2 mm krótsza i 1 mm niższa. Ten postęp był możliwy dzięki wykorzystaniu zupełnie nowej platformy MQB A0 – po raz pierwszy w koncernie Volkswagen.

 Rozstaw kół przedniej osi w nowej Ibizie jest szerszy o 60 mm, a tylnej – o 48 mm. Odległość między osiami wynosi 2564 mm (+95 mm). Wpłynęło to na zwiększenie komfortu pasażerów – nowy SEAT Ibiza jest zarówno przestronniejszy wewnątrz, jak i masywniejszy na zewnątrz. Kierowca ma o 55 mm więcej przestrzeni, a pasażer po prawej stronie – 16 mm. Osoby zasiadające na tylnej kanapie zyskały 35 mm, a wszyscy podróżujący mają nad swoimi głowami o 17 mm więcej miejsca niż w poprzedniej generacji modelu. Poszerzenie samochodu wpłynęło pozytywnie na pojemność bagażnika, która wynosi teraz 355 l, czyli aż o 63 l więcej niż w poprzedniej odsłonie. Dzięki temu nowa Ibiza zajmuje czołowe miejsce w tej kategorii wśród bezpośrednich konkurentów. Obniżenie progu bagażnika istotnie podnosi natomiast jego funkcjonalność.

Wszystkie jednostki napędowe dostępne w nowej Ibizie spełniają normę emisji spalin Euro 6 i zapewniają znakomite osiągi. Do napędu Ibizy piątej generacji przewidziano nowoczesne silniki benzynowe (wolnossące, jak i turbodoładowane), generujące 65, 75, 95, 115 i 150 koni mechanicznych.

Pierwszy z nich to 3-cylindrowy 1.0 MPI o mocy 65 KM lub 75 KM, a kolejny – 1.0 TSI, zaopatrzony w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego, wytwarzający 95 KM lub 115 KM. Nowa, czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI (150 KM) będzie dostępna w drugiej połowie 2017 roku. Wszystkie odmiany jednostek TSI korzystają z układu zmiennych faz rozrządu zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, co poprawia płynność ich pracy oraz reakcję na dodanie gazu, niezależnie od prędkości obrotowej.

 Boki i głowice cylindrów wszystkich silników zostały wykonane z aluminium i zaopatrzone w dwa wałki rozrządu napędzane paskiem. Co ważne, okresy między przeglądami wynoszą 30 000 km, a za oszczędne obchodzenie się z paliwem odpowiada m.in. układ start/stop.

Silnik o mocy 75 KM średnio zużywa 4,9 l benzyny na 100 km i emituje do atmosfery 112 g CO2 na każdy kilometr. Maksymalny moment obrotowy, o wartości 95 Nm, dostępny jest między 3000 a 4300 obr./min. To jednostka napędowa, która wyróżnia się doskonałą reakcją przy niskich i średnich obrotach. Współpracuje ona z 5-biegową przekładnią ręczną, ale prędkość maksymalną 167 km/h Ibiza osiąga już na 4. przełożeniu. Przy 120 km/h na 5. biegu silnik wytwarza swój maksymalny moment obrotowy, co pozwala na cichą i komfortową jazdę na autostradzie.

W przypadku silnika o mocy 95 KM średnie zużycie benzyny wynosi około 4,7 l/100 km, a emisja CO2 – 106 g/km. Ta jednostka napędowa wyróżnia się płynną pracą i świetną reakcją na gaz już od niskich obrotów. To zasługa wysokiego momentu obrotowego, o wartości 175 Nm, dostępnego na stałym poziomie pomiędzy 2000 a 3500 obr./min. Ibiza zaopatrzona w ten silnik do 100 km/h rozpędza się w czasie zaledwie 10,9 s i osiąga prędkość maksymalną 182 km/h. O tym, jak duży potencjał tkwi w jednostce hiszpańskiego auta, świadczy też to, że na 5. biegu z 80 km/h do 120 km/h przyspiesza w 10,9 s, co oznacza, że przy wyprzedzaniu nie ma konieczności redukcji przełożenia.

Wersja 1.0 TSI o mocy 115 KM otrzymała z kolei 6-biegową skrzynię ręczną. Między innymi dzięki jej zastosowaniu średnie zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km, czyli jak w odmianie 95-konnej, a emisja CO2 to 108 g/km. Jeszcze większe wrażenie robią osiągi Ibizy.

Od chwili startu 100 km/h na jej liczniku pojawia się po 9,3 s, a prędkość maksymalna to 195 km/h (osiągana na 5. biegu). Ponadto godny uznania moment obrotowy o wartości 200 Nm (2000-3500 obr./min) zapewnia świetne przyspieszenia przy szybkiej jeździe. Przykład? 10,9 s potrzebne na zwiększenie tempa z 80 km/h do 120 km/h.

Dynamika, jakość i komfort jazdy nową Ibizą są na wyjątkowo wyśrubowanym poziomie, w czym zasługa zapewniającej o 30% większą sztywność skrętną platformy MQB A0. Dzięki jej zastosowaniu zawieszenie Ibizy może pracować w bardziej optymalny sposób, gwarantując zarówno wyższy komfort, jak i lepsze własności dynamiczne. Podczas jazdy można również docenić ulepszone elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego C-EPS (Column Electric Power System), za sprawą którego auto szybciej i precyzyjniej reaguje na komendy kierowcy.

Jaka jest zatem nowa Ibiza? Zwinna w mieście, skuteczna na drogach pełnych zakrętów i zapewnia doskonały komfort podczas długich podróży. Ekscytuje swoim designem, a do tego została wyposażona w najnowsze technologie.

Połączenie tych cech, czteroletniej gwarancji oraz atrakcyjnej ceny – już od 48 900 zł lub 310 zł miesięcznie w kredycie Moc Trzech Zer – sprawia, że nowy SEAT Ibiza stanowi jeden z najlepszych wyborów dla osób kupujących samochód.

Źródło:Seat

Share.

Leave A Reply