Audi ujednolica swoją strategię zaangażowania w sporty motorowe. Z końcem sezonu 2016, marka z Ingolstadt kończy swą przygodę w serii Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Nie będzie też startować w rozgrywanym w jej ramach 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Zamiast tego, zaangażuje się fabrycznie w serię wyścigów samochodów elektrycznych – Formula E.

Przemawiając do blisko trzystu pracowników działu Audi Motorsport, prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler, przedstawił tę decyzję w świetle obecnych zobowiązań marki, podkreślając jednocześnie, że najważniejsze jest skupienie się na rzeczach, które pozwolą utrzymać konkurencyjność Audi w nadchodzących latach. Dlatego zarząd postanowił zakończyć obecność Audi w serii Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Kompetencje i wiedza specjalistów z Neuburga i Neckarsulm zostaną wykorzystane w przyszłości zarówno na polu sportów motorowych, jak i w pracach rozwojowych nad samochodami produkcji seryjnej.

„Wyścig o przyszłość rozstrzygnie się w klasie samochodów elektrycznych“ – podkreślił prezes Stadler. „Jeśli samochody seryjne są w coraz większym stopniu elektryczne, to tym bardziej muszą takimi się stawać ucieleśniające najnowsze rozwiązania techniczne samochody wyścigowe.” Pierwsza seria wyścigów samochodów elektrycznych doskonale wpisuje się w strategię czterech pierścieni oferowania co roku, począwszy od 2018, kolejnych modeli napędzanych wyłącznie energią elektryczną. Audi znajduje się w tej chwili na etapie najpoważniejszej transformacji w całej swej dotychczasowej historii. Starty w Formule E rozpoczną się już w nadchodzącym, 2017 roku. Formuła E uchodzi za serię wyścigową o największym potencjale na przyszłość. Stąd Audi, w bieżącym sezonie 2016/2017, zintensyfikowało działania partnerskie z teamem ABT Schaeffler Audi Sport. Zanim jednak koncern z Ingolstadt w pełni, fabrycznie zaangażuje się w wyścigi Formuły E, już teraz aktywnie pracuje nad rozwojem odpowiednich rozwiązań technicznych.

Bez zmian pozostaje natomiast zaangażowanie Audi w DTM. W sezonie 2017, na starcie tej serii wyścigów pojawi się następca Audi RS 5 DTM. W połowie października rozstrzygnęły się wyniki sezonu 2016 – cztery pierścienie wygrały zarówno w klasyfikacji producentów jak i w klasyfikacji zespołów. To tym bardziej cenne, że po raz ostatni tytuł mistrzowski DTM dla Audi wywalczył Mike Rockenfeller w sezonie 2013.

Nie zdecydowano jeszcze o przyszłym zaangażowaniu Audi w Mistrzostwa Świata FIA w Rallycross’ie (World RX). W bieżącym sezonie 2016, startujący na stałe w DTM kierowca fabryczny Audi Mattias Ekström, pokonał wiele konkurencyjnych zespołów fabrycznych i za kierownicą swojego Audi S1 EKS RX quattro jeszcze przed końcem sezonu zdobył tytuł mistrzowski. Dotychczas, obecność Audi w tych mistrzostwach ograniczała się do wspierania prywatnego zespołu EKS. Obecnie marka analizuje opcję ewentualnego poszerzenia swego zaangażowania w tej serii, ponieważ również w wyścigach rallycross pasjonujący temat napędu elektrycznego jest jedną z dyskutowanych kwestii.

Wraz z zaprzestaniem uczestnictwa w World Endurance Championship (WEC), kończy się pełna sukcesów era. Audi przez 18 lat prezentowało w Le Mans kolejne prototypy. Trzynaście razy zwyciężało w tym słynnym, 24-godzinnym wyścigu. Zapisało też na swoim koncie wiele innowacji: było pierwszym samochodem wyścigowym, który wygrał wyposażony w silnik TFSI (2001), pierwszym triumfatorem z silnikiem TDI (2006) i pierwszym zwycięzcą z napędem hybrydowym (2012). Podczas 185 startów w serii WEC, prototypy Audi LMP zwyciężały 106 razy, 80 razy startowały z pole position i 94 razy najszybciej przejechały pełne okrążenia. Wyścigowe hybrydy – Audi R18 e-tron quattro – dwukrotnie zdobyły Długodystansowe Mistrzostwo Świata Federacji FIA. Ponadto w latach 2000-2008, Audi dziewięć razy z rzędu zdobyło tytuł mistrzowski w American Le Mans Series (ALMS) – serii wyścigowej prototypów z Le Mans o największym wówczas, światowym znaczeniu.

„Po osiemnastu, obfitujących w nadzwyczajne dla Audi sukcesy, latach zaangażowania w wyścigi prototypów, pożegnanie przychodzi nam z ogromnym trudem”– mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Audi Sport Team Joest, jak żaden inny team, miał ogromny wpływ na kształt wyścigów WEC. Za tę pełną wspaniałych sukcesów współpracę chciałbym podziękować naszej drużynie, Reinholdowi Joestowi i jego zespołowi, kierowcom, partnerom i sponsorom. To był wspaniały czas!” Dzięki zaangażowaniu w projekt LMP, Audi cały czas prezentowało swoją „przewagę dzięki technice”, wynosząc jednocześnie z niego cenną naukę wykorzystywaną później w produkcji seryjnej.

 

Źródło:Audi

Share.

About Author

Leave A Reply