294 kW (400 KM) mocy, sprint od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, prędkość maksymalna nawet 280 km/h: Audi RS 3 Limousine i Audi RS 3 Sportback, to ucieleśnienie najwyższej mocy i doskonałych osiągów. Sile nowego, pięciocylindrowego silnika towarzyszy jego niepowtarzalne brzmienie.

Moc i przyspieszenie nowego Audi RS 3 Limousine – pierwszego kompaktowego sedana marki Audi opatrzonego emblematem RS oraz odmłodzonego Audi RS 3 Sportback, to efekt pracy najmocniejszego na świecie pięciocylindrowego silnika produkowanego seryjnie: 2.5 TFSI. Jednostka ta wytwarza aż 294 kW (400 KM) mocy, o 33 KM więcej niż poprzednik. Jednocześnie za przyczyną zastosowania tu aluminiowej skrzyni korbowej, jest lżejsza o 26 kg. Maksymalny moment obrotowy – 480 Nm – dostępny jest już przy 1700 obr./min i pozostaje na stałym poziomie aż do 5850 obr./min. Wyposażone w ten silnik kompaktowe model RS, od 0 do 100 km/h przyspieszają w zaledwie 4,1 sekundy. Doskonałemu przyspieszeniu towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie pięciocylindrowego motoru, powstające na skutek zapłonu na zmianę w cylindrach sąsiadujących ze sobą i od siebie oddalonych. Na życzenie, Audi może podnieść ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h, aż do 280 km/h. Wg pomiarów cyklu NECD, modele RS 3 Limousine i RS 3 Sportback potrzebują 8,3 l paliwa na 100 km.

Siedmiobiegowa, automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro odpowiedzialne są za przeniesienie mocy pięciocylindrowej jednostki napędowej wprost na jezdnię. Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zmiennie dystrybuuje moment obrotowy pomiędzy obydwoma osiami. Im bardziej sportowy jest styl jazdy kierowcy, tym szybciej i częściej większa część momentu dociera do tylnej osi. Zarządzanie pracą stałego napędu na cztery koła quattro, podobnie jak działanie układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów S tronic, zarządzanie pracą silnika, ruchomymi klapami w układzie wydechowym i działaniem opcjonalnego, sportowego zawieszenia RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji, powiązane jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Wybierając jeden z trybów pracy systemu – comfort, auto, dynamic lub individual, kierowca sam określa sposób pracy powyższych układów. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami i z trybem sportowym zestrojonym specjalnie na potrzeby modeli typu RS powoduje, że pojazd prowadzi się doskonale.

Świetnie zestrojone współdziałanie progresywnego układu kierowniczego i czterowahaczowej osi tylnej oraz sztywna regulacja obniżonego o 25 mm (w porównaniu z klasycznym A3) zawieszenia powoduje, że nowe RS3 prowadzi się dynamicznie, a jednocześnie bardzo stabilnie. Rozstaw kół przedniej osi jest o 20 mm większy od rozstawu kół w modelu bazowym. Odpowiednio szersze są też wnęki przednich kół. Standardowo, w Audi RS 3 Sportback montuje się 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/35, za którymi pracują tarcze hamulcowe o średnicy 370 mm. Alternatywnie wybrać można tarcze z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Na osi tylnej stosowane są tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm.

Wyraziste elementy: logo quattro w dolnej strefie osłony chłodnicy Singleframe, nowo zaprojektowany blade przedniego zderzaka oraz poszerzone wnęki kół, już na pierwszy rzut oka definiują wygląd i siłę nowego modelu. W Audi RS 3 Sportback znajdziemy dodatkowo wyglądające niczym rzeźbione nakładki na progi. Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa typowy dla modeli RS dyfuzor i dwie duże, owalne końcówki rur układu wydechowego typu RS. W wersji Sportback, tył osłania spojler na brzegu dachu, a w limuzynie, pokrywa bagażnika wykończona jest typową dla modeli RS krawędzią. Reflektory diodowe z wyrazistą sygnaturą świetlną należą do wyposażenia seryjnego obu modeli. Na życzenie, Audi montuje reflektory diodowe Matrix.

Sportowe fotele z czarnej skóry Feinnappa lub opcjonalne fotele sportowe RS o mocniej zarysowanych konturach, definiują wygląd wnętrza pojazdu. Sportowa kierownica skórzana RS ma spłaszczone u dołu koło, a na jej ramionach umieszczono przyciski sterujące systemami infotainment. Głównym elementem sterującym systemami, jest obrotowo-przyciskowy regulator umieszczony na konsoli tunelu środkowego. Opcjonalnie, na jego powierzchni znajdować się może pole dotykowe – touchpad. Wykonując gesty palcami na touchpadzie, kierowca może poruszać się po listach menu, powiększać i pomniejszać mapy oraz pisać. Uzupełnieniem systemu jest funkcja wyszukiwania kontekstowego, która już po wprowadzeniu kilku liter podpowiada wynik wyszukiwania. Sterowanie głosowe reaguje na pytania i polecenia wydawane potocznym językiem. Wszystkie wyświetlacze są czytelne, a emitowane na nich komunikaty nie pozostawiają wątpliwości. Tarcze obydwu okrągłych zegarów na desce rozdzielczej mają kolor czarny, ich wskazówki są czerwone a podziałki białe, co podkreśla sportowy charakter modeli. Umiejscowiony pomiędzy nimi system informacji kierowcy zawiera wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury oleju oraz laptimer. Na życzenie, dostępna jest w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza – Audi virtual cockpit. Specjalny widok RS wirtualnego kokpitu, pośrodku ekranu sytuuje obrotomierz oraz informuje kierowcę o ciśnieniu powietrza w oponach, momencie obrotowym i siłach przeciążenia. Jeżeli skrzynia biegów pracuje w trybie manualnym, w przypadku zbliżania się do maksymalnej liczby obrotów, kolorowa podziałka skali wzywa kierowcę do zmiany biegu na wyższy. Prowadzący pojazd może to uczynić przy pomocy manetki przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Rozpatrując zamontowane w nowym Audi RS 3 systemy infotainment, znaleźć tu można szereg nowatorskich rozwiązań technicznych. Dzięki łączu LTE, dającemu dostęp do pakietu serwisów Audi connect, w pojeździe można korzystać z pakietu usług internetowych oferowanych przez Audi. Pasażerowie mogą surfować w Internecie na swoich tabletach i innych urządzeniach, wykorzystując zamontowany w pojeździe punkt stałego dostępu – Wi-Fi hotspot. Audi Phone Box pozwala na bezprzewodowe sprzężenie smartfona z anteną samochodową oraz na jego równoczesne, indukcyjne ładowanie. Wyposażony w 14 głośników system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System o mocy 705 W, zapewnia wyjątkowe brzmienie. Ofertę uzupełniają trzy nowe systemy wsparcia: asystent jazdy w korku w określonych sytuacjach przejmuje na krótko prowadzenie pojazdu, asystent nagłych wypadków w razie potrzeby samoczynnie zatrzymuje auto, a asystent ruchu poprzecznego z tyłu, podczas wyjeżdżania z miejsca parkowania monitoruje drogę, ostrzegając przed zbliżającymi się pojazdami.

Fakty
Audi RS 3 Limousine i RS 3 Sportback

Silnik
– nowo zaprojektowany silnik 2.5 TFSI, skrzynia korbowa z aluminium, podwójny wtrysk (wtrysk do kolektora dolotowego i wtrysk bezpośredni)
– moc 294 kW (400 KM), maksymalny moment obrotowy 480 Nm rozwijany w przedziale od 1700 do 5850 obr./min.
– moc o 33 KM większa niż moc poprzedniego silnika, lżejszy o 26 kg
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 sek.
– prędkość maksymalna 250 km/h, na życzenie – 280 km/h.
– zużycie paliwa: RS 3 Limousine – 8,3 l na 100 km, 188 g CO2 na km, RS 3 Sportback – 8,3 l na 100 km, 189 g CO2 na km
– wyraziste brzmienie pięciocylindrowego silnika

Układ przeniesienia napędu
– siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic z manetkami i funkcją startową Launch Control w standardzie
– stały napęd na cztery koła quattro z poruszanym hydraulicznie i sterowanym elektronicznie sprzęgłem wielopłytkowym, zmienny rozkład momentu obrotowego
– precyzyjna regulacja, maksymalna stabilność i dynamiczna zwrotność

Zawieszenie
– w porównaniu do modelu bazowego, zawieszenie obniżone o 25 mm
– system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z czterema trybami, na życzenie zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji
– odpowiednio zestrojony progresywny układ kierowniczy, konstrukcja McPhersona jako zawieszenie osi przedniej, czterowahaczowa oś tylna
– 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/35, na życzenie z przodu opony w rozmiarze 255/30
– wentylowane od wewnątrz, perforowane, stalowe tarcze przednie i ośmiotłoczkowe zaciski z emblematem RS, opcjonalnie tarcze przednie z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym
– system stabilizacji toru jazdy ESC z trybem jazdy sportowej i możliwością wyłączenia systemu oraz z selektywnym sterowaniem rozkładem momentu obrotowego

Wygląd zewnętrzny
– pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z emblematem quattro i z grillem o strukturze plastra miodu, z przodu wyrazista krawędź, tzw. blade, duże wloty powietrza, wypukłe wnęki kół, spojler na brzegu dachu (Sportback)/ charakterystyczna krawędź pokrywy bagażnika (Limousine), dyfuzor, układ wydechowy RS z dużymi owalnymi końcówkami rur wydechowych
– rozstaw kół przedniej osi większy o 20 mm w porównaniu do modelu A3
– w RS 3 Limousine: rozstaw kół tylnej osi większy o 14 mm
– reflektory diodowe w standardzie, na życzenie diodowe reflektory Matrix
– masa własna: RS 3 Sportback 1510 kg; RS 3 Limousine 1515 kg

Wnętrze i obsługa
– standardowo sportowe fotele z wytłoczonym logo RS i z kontrastowymi szwami w kolorze szarym lub czerwonym
– opcjonalnie sportowe fotele RS ze zintegrowanymi zagłówkami, stebnowaniem w kształcie rombów i z kolorową perforacją
– dekoracyjne panele w kolorze szary Tytan o trójwymiarowej optyce szkła, opcjonalnie panele z karbonu i aluminium o nazwie Race Design Light
– monitor MMI o przekątnej 7 cali w standardzie, system MMI z intuicyjną logiką obsługi
– wyszukiwanie kontekstowe i sterowanie głosowe przy pomocy języka potocznego
– na życzenie Audi virtual cockpit z 12,3-calowym monitorem wysokiej rozdzielczości, trzy tryby widoku, w tym widok RS z dużym obrotomierzem pośrodku

Infotainment
– modułowy system infotainment drugiej generacji
– systemy nawigacji z modułem LTE zapewniającym szybki dostęp do internetu i punkt Wi-Fi hotspot pozwalający na surfowanie i streaming przy pomocy urządzeń mobilnych
– aplikacja Audi MMI connect App
– aplikacja Audi smartphone interface dla systemów operacyjnych Android lub iOS
– Audi phone box do bezprzewodowego ładowania telefonu
– Bang & Olufsen Sound System

Systemy wsparcia kierowcy
– bezpieczeństwo i komfort, to wynik działania wielu systemów wsparcia
– najnowocześniejsze rozwiązania:
– asystent jazdy w korkach
– asystent awaryjnego hamowania w nagłych wypadkach
– asystent ruchu poprzecznego z tyłu
– adaptive cruise control
– Audi side assist
– system ochrony bezpieczeństwa pasażerów
– system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu
– asystent parkowania
– działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych

Źródło:Audi

Share.

About Author

Leave A Reply

Wprowadź CAPTCHA - chcemy wiedzieć, że nie jesteś botem *